10-12-09

stoommachines

 

Klein deel stoommachines en stoom tractoren uit de verzameling van Antiek Ta'thoma.

 

 

 Steam engines and Steamtractor

stoomtractor.-steam.tathoma

 

 Stoomtractor, een originele levensgrote stoomtractor van meerdere duizenden kilo die nog prima werkt

stoomtractor.tathoma.1893

 

 

 Stoomtractor BUFFALO PITTS AGRL WORKS NY 1893 werkend en in uitstekende staat.

 foto6

 

steamtractor.mini.tathoma

 

 

stationiare

 

kratzky

 

benz

 

stoommachine

 

 Stoomtractor samen met de restaurateurs, een mens met een hart voor dit cultureel erfgoed.

 

crosley-370-jaar1945

 

 De eerste stoommachines dateren van omstreeks 1710, de juiste datum, of ontwerper is niet meer te achterhalen.
Thomas Newkomen ontwierp en gebruikte een voorloper om het water uit de mijnen weg te pompen.
Het was in de tijd dat mensen nog alle werk met de handen deden en kinderen al vanaf 5 jaar moesten werken in allerlei mensonwaardige omstandigheden.
Omstreeks 1765 probeerde de schot James Watt een machine van Newkomen  te verbeteren, want het rendement was toen nog veel minder dan 5%.
Toen hij in 1769 een pattent aanvroeg was de echte stoommachine geboren met een rendement van zo een 20%.

Dit  bracht wereldwijd een ecomomische revolutie teweeg.
Nu konden veel werken uitgevoerd worden door machines, ook deze die voordien niet met mensen gerealiseerd konden worden.
Vele landelijke ambachtelijke en familiale werhuizen werden fabrieken, en de produkten konden veel sneller gemaakt worden, wat de productiekosten naar omlaag haalde , wat ze voor iedereen betaalbaar maakte.
Eigenlijk kan je wel stellen dat de engelsen aan de wieg stonden van de beschaving zoals wij die nu kennen, en het voor de mensheid de weg opende naar betere levensomstandigheden en meer welvaart.

De stoommachine kreeg ook zijn plaats in de stoomtrein, zo kwam alles veel sneller bij de verbruikers, en goederen en mensen konden zich plots veel sneller en veiliger verplaatsen.

Dit alles door water te verwarmen in een afgesloten ketel, met daaronder een vuurhaard, het water veranderd door de hitte in stoom en zet uit, wel tot 1325 keer zo een groot volume bereik je daarmee, daar de ketel niet volledig vol met water zit, stijgt de druk in het lege gedeelte.
De stoom is dan ongeveer 200 graden warm, en de druk loopt op in een afzonderlijk deel van de ketel, tot de gewenste druk, bv 15 bar.
Die druk gaat dan naar de cilinders, die op hun beurt de wielen aandrijven.
Dit is in het kort de werking, natuurlijk zit er nog veel meer apperatuur op de machine om het goed en veilig te laten werken.

UPDATE. Tekst aangepast in vb met terechte opmerking Dh. Rob Debets.


04-12-09

Bugatti Atlantic

 Een der mooiste coupé's ooit gemaakt, de Bugatti T57 Atlantic

 

coupe-ducati-

10:23 Gepost door webmaster in G. OLDTIMMERS | Permalink | Commentaren (0)