19-06-06

A. BROMMOBIELEN

Volgens de wet is een auto zonder autorijbewijs een bromfiets op meer dan 2 wielen of een lichte vierwieler, die voorzien is van een gesloten carrosserie, Bezitters van een minicar of brommobiel zijn geen wegenbelasting verschuldigd. Een verzekering tegen wettelijke aansprakelijkheid ( WA) is wel verplicht. De wettelijke vereiste om met een Brommobiel zonder rijbewijs te mogen rijden zijn: Het voertuig mag niet meer dan 350 kilo wegen, niet meer dan 4 kw. aan vermogen heeft, en  max 45 km /h. snelheid kan halen , is het toegestaan om te rijden zonder autorijbewijs.Voor deelname aan het verkeer gelden ook hier alle regels die van toepassing zijn op auto’s. De bestuurder moet geen helm  dragen, maar wel een veiligheidsgordel. De chauffeur van de brommobiel moet zich gedragen als bestuurder van een motorvoertuigDit betekent ook dat alle weggebruikers de brommobiel als motorvoertuig moeten behandelen. Een van rechts komende brommobiel heeft dus voorrang ten opzichte van een links van hem naderend motorvoertuig. En zelfs al heeft hij gestopt, dan is nog altijd de voorrang van rechts geldig, zoals voor ieder voertuig trouwens. Er mag 1 persoon naast de bestuurder plaatsnemen. Een kind , jonger dan 12 jaar en kleiner dan 1,50m moet in een goedgekeurd kinderzitje zitten. De vierwielige bromfiets mag bestuurd worden zonder rijbewijs indien de bestuurder  voor 14/02/1961 geboren is, het rijbewijs A3 bromfiets is vereist voor iedereen geboren na 14/02/1961.
Er is geen wegenbelasting te betalen.
Vanaf 16 jaar mag je rijden met de brommobiel.

Bestuurders van een minicar dienen gebruik te maken van de rijbaan. Gebruik van een fiets- of brompad is dan ook niet toegestaan. Ten aanzien van parkeren gelden de voorschriften als voor automobielen. Op de wegen waar onderstaande borden staan mag niet met een minicar worden gereden.


    

 

 

Gemiddeld heeft een brommobiel een brandstofverbruik van 1 liter diesel op circa 28 à 32 km. Dus met een volle tank,die van 10 tot bijna 20 liter kan oplopen, kom je al een ongeloofelijke afstand ver.

Door het minimale verbruik, draag je ook je steentje bij  aan de natuur en gezonde lucht,en help je automatisch de ozonlaag mee beschermen.

 

De Aixam  scouty hardtop, een leuk open wagentje, die natuurlijk ook dicht kan als het nodig is met een vast paneel, veilig en snel.

 

Aandacht!

Bij de meeste verkopers, moet je bij de prijs nog een toeslag bijtellen, die je bij de gewone autohandel niet tegenkomt, en ze hebben er ook nog een mooie omschrijving voor gevonden  ‘kosten rijklaar maken’, die kunnen nog een redelijke hap uit uw budget knagen.

In Belgie is dit bij ons weten niet zo,en zijn de prijzen All inn.

De getoonde prijzen zijn van het jaar 2006 en zonder,of met btw in . Alle prijzen zijn onder voorbehoud,neem contact op met de leveranciers.

Daar er soms promoties zijn is het verstandig even te polsen maar de actuele prijzen bij de verschillende leveranciers.

 

Ook is een beugel met  dekzeil te verkrijgen,die de bagageruimte in een grote  gesloten ruimte van 1.150 liter omvormtDe achterklep wordt zijwaarts geopend.met een lage  laadklep zonder opstaande rand, zodat je de bagage gemakkelijk kan ladenDe betrouwbare KUBOTA-diesel motor 400cc met 2 cilinder en  een  voor en achteruit versnelling maakt dit als een stoer werkpaardjeEen ABS acryl kunststof carrosserie maakt er een mooi ogend voertuig van

 

 

ALBIZIADe Albizia is uitgerust met een milieu vriendelijke en superzuinige 2-cylinder Yanmar dieselmotor, die u 1 op 30 km laat rijden. Het eerste model van deze Franse fabrikant is alweer zo een twintig jaar geleden op de markt gekomen,Dus kan je wel spreken van een rijke ervaring op dit gebied.  de  carroserie bestaat uit versterkt polyester uit één stuk.

 

 

De alké

Een italiaans ontwerp die veel in luchthavens en grote bedrijven zijn weg vindt.

Ook zie je ze meer en meer in gebruik bij de leveranciers in de grote steden.

 

Deze Arola die met een lengte van minder dan twee meter wel de lilliputter uit de reeks zou kunnen  zijn.

Verdere info ontbreken nog over dit uiterst sympatiek voorkomend wagentje.

De APE 50.

 Het wereldbekende ape wagentje,waar al decenia duizenden exemplaren van over de toonbank gaan,Het karretje neemt genoegen met 300km al te dweilen met een tankbeurt.

Veel in gebruik bij platsoendiensten overal ter wereld.

 

 

De APE 703 dit ben je zeker al ergens tegengekomen, een werkpaardje van deze fabrikant.

En de leuke Ape cross country, jeugdig en fris, en nog bijzonder goedkoop ook.

 

De iets meer modernere uitvoeringen die nu te koop zijn.

Baroder

 

 

De luxe uitvoeringen van de brommobielen ,die gerust naast hun grote broers mogen staan.

 

 

BE TWO

De 2 persoons Carrosserie bestaat uit het sterke Polycarbonaat , met een koffer die ruim bemeten is voor zo een voertuig,namelijk 800 liter.

Er is in het assortiment ook een gesloten brommobiel,met alle comfort.

Lengte 280, Breedte146,5. en een hoogte van 150,6.

 

BINGO TASSO



Een brommobiel is niet alleen comfortabel en prijsbewust rijden, Het is een ook LEVENSSTIJL.Met een bewuste visie op natuurbehoud.

Iedereen in een brommobiel, en het filleprobleem in de steden is opgelost,evenals de moordende smog en fijn stof, die in vele grote agglomeraties de gezondheid ernstig in gevaar brengt.

 

Een de zwaardere mobielen, De Chatenet speedino, met een bijzonder geslaagde sportieve cabrio look.

Eigenlijk hoort het volgend voertuig thuis in de categorie exclusieve voertuigen.

De beroemde Canta

Waarschijnlijk het bekendst van allen in nederlands brommobielen land, De Canta,gefabriceerd  en ontworpen in nederland, al veel meer dan 20 jaar, en nog even in trek.

Ook een voordeel die wel in de maak valt bij  natuurminnende rijders, is dat het wagentje uitgerust is met een viertakt motor, die is in belangrijke mate minder vervuilend dan een tweetakt motor.

Nu ook als inrij mobiel,waar je automatisch met de rolstoel in de wagen geholpen wordt.

En om het plaatje kompleet te maken, zelfs een alle terreinen uitvoering, om ook de minder validen te laten genieten van de verborgen mooiste plaatsjes in het landschap

Van eigen bodem kan niet slecht zijn , niet.

 

 

City avance

 

Citymover.

De Italiaanse Citymover is in drie kleuren te verkrijgbaar: blauw, zilver en oranje.
De basis uitvoering met dak en achterruit maar is zonder deuren meteen een open voertuig.
Als optie zijn leverbaar zijportieren van canvas of van (ABS) kunststof . door twee elektrische directe hup motoren in het achterwiel van 48 volt, gevoed door acht accu's. Het metalen frame met ABS vacuüm gemoduleerde delen, is voorzien van aluminium wielen met hydraulische schijfremmen en MC-Pherson voorwielophanging. De maximum snelheid is 45 km/u. Er zijn drie kleuren, met kunststof of canvas portieren. Levering kan  door heel de Benelux.

Prijs is < € 7950.

 

 

Electrocar 'region',een modern wagentje mooi om zien,en stevig op de wielen.

 
13.622 € is de prijs van de gesloten GEM e2 (prijs 2006)
Référence : GEM 2 CITY
Version Gem 2 confort
Véhicule électrique 2 places
Vitesse 45 km/h
Portes rigides
Coffre arrière
Chauffage
De GEM5 nog niet verkrijgbaar in europa,dezelfde voorstelling als GEM4
De open variant 4 personen Voiture élecrique GEM Référence : GEM 4
Véhicule électrique
Homologué route
4 places

sans permis 45 Km/h
homologué route
Autonomie moyenne 50 Km
En option : portes souples
et coffre arrière
L:3m22 l:1m38 h:1m75

Prix : 14290.00 €

 

 

G-WIZ car

 

Hola tasso

De tasso Hola, decapotable,voor fun rijplezier

 

 

 

Italcar

 

JDM City
Kewet buddy
Een mooi  speciaal aandoende  brommobiel is het nieuwe model van de noorse fabrikant, waar er ook een cabrio van aangeboden wordt.

 

 

De LINGIER een merk die iedereen wel al kent.

 

 

DE LITTLE ANGEL'S

En de Chinese economie draait op volle toeren, nu al een beetje democratie de vrije handel wind in de zeilen heeft.

Jiangsu sonic motor speelt daar handig op in met een gamma wagentjes van de serie Little Angel

De MARANELLO.
De Maranello is met zijn 264 lengte , en waarvoor het kleinste hoekje nog kan dienen als parkeerplaatsje, een van de minst lange wagentjes, met wel verbazend veel binnenruimte.
Met de keuze tussen een diesel, benzine of electrisch voertuig, en niet te vergeten de unieke SCB "Range extender" die een combinatie is van benzine en electrisch aangedreven voertuig.
Zo heb je een grote vrijheid van keuzes
SCE de Electro versie, prijs: 13.500 € Verdeler France.

 

Melex,een grote en internationaal bekende fabrikant van voertuigen.Een zeer gevarieerd aanbod en een betrouwbare uitvoering van de voertuigen staan garant voor jaren rijervaring.

 

Melex.

Niet enkel voor fruit,ook de meest voorkomende waren kan je met dit wendbare voetuig ter plaatse krijgen.

 

 

Melek als leveringsvoertuig,handig voor een brood,melk of pizzaronde.

Onze groentenboer wil alvast geen andere meer.

Mycar electro
fun om open in de natuur en veldwegen te toeren,gesloten een ideaal stadswagentje.

 

 

De Microcar,ruimte zat in dit voertuig.

 

 

MiniCATS MDIMonovolume 3 plaatsen Koffer 550 à 700Dcm3Lengte 265  Breedte 162 hoogte 164. Kg 550 . Km/h 110 à 130.volgens motor.100 à 200 liter lucht op 300 bar.Oplaadtijd 2.30-3.00uur.

Radius 150 km mono en >500 km Bi energie Prijs: ongeveer >8000 €.

De reservoirs zijn hoog technologisch gemaakt van een koolstoflegering, waarin lucht aan 300 zeebar samengeperst wordt. Dan verkrijgt men in de tank van 35 kg, 102.000 liter lucht, die 52 megajoules vertegenwoordigd, of het energie equivalent van 2 liter benzine, goed voor een 150 tal Km. Aan een te verwaarlozen oplaadprijs voor de compresseur werking.

Dat geen enkele regering deze Minicats wagens graag ziet komen staat als een paal boven water,Als je weet welke multinationals ermee gemoeid zijn,werkgelegenheid die in gevaar is, inkomsten voor de staat.

Daarom dat het gehomologeerd laten worden van deze wagens in de meeste landen op de lange baan is geschoven ,Maar de wagens rijden al enkele jaren en presteren uitstekend.

Gefabriceerd in Carros,Nice.

 

 

Piaggio M 500

Met de Tango T 600 zal je altijd wel ergens een parkeerplaatsje vinden,met een brommerstandplaats heeft hij al genoeg.

 

 

ITALCAR

Het vroegere tasso noemt nu Italcar,en brengt enkele nieuwigheden op de markt.

 

De Vexel Quovis

De Quovis ,gebouwd in Spanje, kan door de rolstoelgebruikers rechtstreeks en zonder hulp als inrijmobiel worden gebruikt. Gewoon de rolstoel,indien nodig ,met de automatische takel in de wagen liften,en rijden maar.Op een comfortabele manier zich met de auto verplaatsen was voorheen voor deze doelgroep ,in alle veiligheid en comfort bijna onmogelijk.
 

2 cilinder dieselmotor 505cc 4 kw. 45km/u Stuurbekrachtiging, Automatische versnelling, 3 l /100km, Prijs € 18.950.

 

Vikram EV

En voor echt passagiersvervoer,waar tot 7 personen kunnen in plaatsnemen is dan weer de Vikram geschikt,in India lopen ze met milioenen door de straten.

 

 X pro Lingier,de bestelwagen bij uitstek voor de kleine afstanden en de stedelijke omgeving.

Commentaren

van fiets naar brommobiel Na al een 5 tal jaar met mijn electrische fiets,een bicicle electi te hebben rondgecrost zonder problemen,zou ik wel graag overschakelen naar een van die miniautootjes op electric.
zie dat er hier al veel keuze is,en als ik dan zo vele jaren tevreden ben ,zoals met mijn zoemfietske (das een mooie naam,hier gevonden)kan er niets meer stuk,om zelfs in regenweer de schorren en de dijk te verkennen

Gepost door: jean | 23-06-06

Reageren op dit commentaar

onbegrijpelijkheden van de brommobielfabrikant. Men leest of hoort vaak :"wij hebben de stilste brommobiel " In de praktijk valt het bar tegen en met stil zwaait men met een vlag die de lading niet dekt. Ook de prijs aan de hoge kant men kan die omlaag krijgen door nauwe samenwerking. A.P.Rekers

Gepost door: a.p.rekers | 23-10-06

Reageren op dit commentaar

Ja die dingen zijn fameus duur,daarom zie je ze ook niet veel,voor deze prijs heb je al een echte ,zij het kleine wagen,steviger,confortabeler,en meer overname waarde.

Gepost door: wijsneus | 10-11-06

Reageren op dit commentaar

twike Toch een kleine correctie maken: bij de twike zit je niet achter elkaar, maar naast elkaar. Op de foto is dit misschien niet zo duidelijk, maar kijk maar eens op

www.twike.nl
www.twike.ch
www.twike.de
of eens googlen
op Youtube zijn er ook al een paar filmpjes te vinden

Gepost door: Jerimy | 05-06-07

Reageren op dit commentaar

Moesten er meer mensen deze wagens aanschaffen, er zou dan wel plaats genoeg zijn om te parkeren, en verdere afstanden doe je dan toch gewoon met het openbaar vervoer.

Dat de politiekers deze voertuigen een beetje aantrekkelijker maken met bv subsidies, maarja, zij denken enkel voor hun klasse (mensen als auto's)

Gepost door: filip knockeart | 15-06-07

Reageren op dit commentaar

waar kan ik een cityel zien enof kopen
woon in antwerpen

Gepost door: manangan | 26-11-07

Reageren op dit commentaar

mini cats waar te vinden?

Gepost door: manangan | 25-03-08

Reageren op dit commentaar

De Chatenet speedino Ik heb een paar vraagjes over deze Brommobiel...
- Zijn deze ook te verkrijgen in nederland?
- Zoja, weet u misschien ook waar?
- Zo nee, waar kun je deze brommobiel dan wel halen? Ik hoop dat iemand hier mij kan helepen!!.. Ik hoor graag van u,
Met vriendelijke groeten, R. Maneschijn

Gepost door: R.maneschijn | 27-04-08

Reageren op dit commentaar

kunnen die brommobiel niet harder dan 45km/h , 60 km/h zou een stuk beter zijn! vanwege die andere autoverkeer. en stukken veiliger meen ik!

Gepost door: jan | 29-10-09

Reageren op dit commentaar

teleurgesteld ik kan niet begrijpen dat men met een brommobiel buiten de bebouwde kom op een fietspad moet rijden! dat is toch geen doen met die fietsers die er rijden? en nog levensgevaaarlijk ook! dat is ook de reden dat ik geen brommobiel aanschaft ! minimaal op de autoweg had wel redelijk geweest.

Gepost door: brommernozem | 29-10-09

Reageren op dit commentaar

in nederland is het tevens VERBODEN om op een C9 weg (tractor,bromfiets,fietser) te rijden.
mocht iemand van belgie naar nederland rijden is dit tegen woordig heel frustrerend omdat die borden als paddestoelen uit de grond schieten,
er wordt hierbij niet gedacht aan de brommobielers want een route aangeven voor hun zit er niet bij; je staat bij een kruising, slaat rechts af, en na pas enkele tot tientale meters staat er ineens een bord en dan kan je niet meer terug.
agent weer blij jij niet volgens politie moet je weten waar je wel en niet mag rijden.
somige wegen zoals de N206 mag je rijden maar de N 209 weer niet.
holadiejee Nederlandse regering

Gepost door: aixam_racer | 30-10-10

Reageren op dit commentaar

Een brommobiel mag niet eens op een fietspad rijden en moet dus over de provinciale en verbindingswegen waar deze toegestaan zijn rijden.Dat kan in sommige gevallen nog wel eens een puzzel zijn als je in een vreemde omgeving rijd.Maar met een goed navigatiesysteem is dit over het algemeen wel op te lossen.Je moet er dus op rekenen dat je met een brommobiel meer kilometers maakt dan met een gewone auto om van het ene punt naar het andere te komen.Daar ik zelf ook jaren al met een brommobiel rijd weet ik waar ik over praat.

Gepost door: Arie | 31-10-10

Reageren op dit commentaar

Een goede brommobiel haalt met gemak van fabriekswege de 60 Km.En als deze goed ingereden is meestal nog wel de 65 ook.Dus die 45 Km overtreffen de meeste met gemak behalve de aixams.Daar liggen veel te lichte motoren in,dus deze raad ik ten stelligste af.Andere merken brommobielen hebben motoren tussen 505 tot 600cc dus hebben meer trekkracht en halen met gemak die 60.Daar ik zelf ook brommobiel rijd weet ik waar ik het over gaat.

Gepost door: Arie Nan | 31-10-10

Reageren op dit commentaar

Een goede brommobiel haalt met gemak van fabriekswege de 60 Km.En als deze goed ingereden is meestal nog wel de 65 ook.Dus die 45 Km overtreffen de meeste met gemak behalve de aixams.Daar liggen veel te lichte motoren in,dus deze raad ik ten stelligste af.Andere merken brommobielen hebben motoren tussen 505 tot 600cc dus hebben meer trekkracht en halen met gemak die 60.Daar ik zelf ook brommobiel rijd weet ik waar ik het over gaat.

Gepost door: Arie Nan | 31-10-10

Reageren op dit commentaar

ik rij al jaren met een axiam crosline en deze is van 2007 en haal ook gewoon met deze 400 cc 58 km dus dat is wel mooie snelheid en ja je voelt je wel een stuk veiliger op een 60 km b weg wand dan gaan ze je niet zo snel voor bij gekke heb je er altijd bij zitten heb hier voor een ligier gehad van 2006 maar dat nooit meer hoop herrie maakte dat model en veel problemen mee gehad en dat was een 505 cc maar liep ook maar net 60 dus wat mij aan gaat maak het verschil kwa motor niet zoveel uit snelheid die je er uit haalt leg aan de manier van inrijden over het al gemeen en als we gaan kijken in welk merk je het veiligste zit da is dat toch wel in een axiam die houd namelijk hogere veiligheid eisen aan.

Gepost door: marco | 11-04-13

Reageren op dit commentaar

De commentaren zijn gesloten.